Saturday 16 November 2013 | By: Zenith

EPILOG : BADAN DAKWAH DAN KEROHANIAN



   Masa kian berlalu pantas.

   Kini, Aminudin, Anas dan Eqhwan serta pelajar-pelajar tingkatan lima yang lain bakal meninggalkan sekolah berasrama yang tercinta. Segala nostalgia yang tercipta, sama ada suka mahu pun duka tersemat kemas di dalam sanubari.

   “Abang Eqhwan, nanti bila-bila abang free, mai la lawat kami kat sini.”, pinta Ikhmal tatkala pelajar tingkatan satu tersebut menyalami senior berkaca mata itu. “Nanti kalau mai melawat, bawalah buah tangan sekali ya Abang Eqhwan.”, usik Mus pula menceriakan suasana.

   “Hahahaha … Bukan takat buah tangan, buah kaki pun abang boleh bawakan.”, candaan berganda. Suasana dihiasi tawa ceria.

   “Abang Anas, nanti abang dah takdak, siapa nak ajar kami nasyid?”, suara Razwan kedengaran amat sayu. Mungkin hatinya sebak kerana perpisahan semakin hampir. Anas menggosok-gosok kepala junior tersebut. “InsyaAllah Razwan, kalau abang ada masa, abang akan datang sekolah ni untuk train hampa. Tapi hampa kena janji, mesti bernasyid kerana …?”, Anas membiarkan kata bicaranya tergantung.

   “… Allah.”, jawab Danial dan Razwan serentak.

   “Abang Amin, maafkan kami. Kami junior yang nakal.”, kata Hidayat dan Azim, memohon ampun kepada senior yang mereka hormati. Hati Aminudin tercuit melihat junior-junior di hadapannya. ‘Haha … Comel juga depa ni.’, hati Aminudin bermonolog. “Tak Dayat, Azim. Sebenarnya aku yang kena minta maaf kat hampa sebab terlalu berkasar. Maafkan aku.”, Aminudin merendah diri.

   “Ingat ya, solat mesti pada awal waktu dan berjemaah di surau, kalau tidak…”

   “Adehhh!! Adehhh…”

   Aminudin mencubit lembut pipi dua junior tersebut. Suasana pada ketika itu amat menceriakan. Bukan senang mahu melihat Aminudin bercanda mesra, apatah lagi dengan junior. Eqhwan tersenyum melihat perubahan yang berlaku pada diri sahabatnya.

   Malah, organisasi BADAR juga semakin berubah ke arah kebaikan. Setiap tindakan yang diorak oleh organisasi dakwah tersebut berpaksikan hikmah, bukan lagi amarah.

   “Nanti kalau hampa dah jadi doktor, lecturer, engineer atau apa-apa sahaja, pastikan hampa mencipta bi’ah solehah di dalam perjuangan masing-masing.”, sempat lagi Aminudin memberi peringatan kepada sahabat-sahabat sekohotnya.

   “Hah, ingat pesan abang ni. Nanti kalau dah jadi senior, jaga junior elok-elok ya!”, Ketua PRS tersebut pula memberikan amanat wasiat kepada adik-adik junior tercinta. Junior-junior di hadapannya mengangguk faham.

   Dan kini, tiba saat perpisahan. Saat yang paling perit dalam kehidupan. Insan yang paling awal menangis pada saat itu ialah Eqhwan, terlalu sebak mahu mengucapkan selamat tinggal. Tangisan tersebut disusuli oleh para junior, termasuklah juga Anas dan sahabat-sahabat di tingkatan lima.

   Aminudin cuba mengekal tabah. Namun, akhirnya pemuda tersebut juga menitiskan air mata kesedihan. Sebak.

   Sebelum mengucapkan selamat tinggal, mereka saling berdakap dan memohon ampun. Mungkin, perpisahan ini adalah perpisahan sementara di dunia. Sekiranya pertemuan di dunia ini tiada lagi, kita masih punya harapan untuk bertemu di syurga kelak.

   Kerana ukhwah yang terjalin adalah ikhlas kerana Allah.


*   *   *

   “Semua dah selesai?”

   Soal Faiz Bakruarazi, atau lebih mesra dengan panggilan Paiq. Persoalan tersebut diutarakan kepada sahabat akrabnya, Eqhwan.

   Pemuda berkaca mata tersebut melontarkan pandangan ke luar tingkap bas. Bangunan asrama sekolah semakin kecil ditelan jarak. Sepanjang tempoh Eqhwan menggalas tanggungjawab sebagai seorang BADAR, terlalu banyak pengalaman yang berjaya diraihnya. Namun, ini bukan penamat bagi sebuah penceritaan, kerana perjuangan mereka sebagai da’ie tidak akan terhenti, selagi mana jasad dikandung badan.

   Eqhwan menghembus nafas lemah.

   “Belum … Masih ada perkara yang belum selesai.”, kata Eqhwan dengan nada yang amat serius. Dahinya berkerut seribu memikirkan sebuah permasalahan yang amat kritikal. Lantas, Paiq terkejut mendengar respon yang diberikan oleh sahabatnya.

   “Ada lagi perkara yang belum selesai …”

   “Apadia?”

*   *   *


   “HAHAHAHAHAH !!!”

   Si antagonis tertawa penuh kezaliman. Matanya merah, rambutnya kian serabai. Sekali pandang, dia kelihatan tidak ubah seperti hantu mambang!

   “ JAHANAM KAU!!! JAHANAM !!!”,  suasana berubah seram dan menakutkan. Antagonis rakus kini sedang berbicara seorang diri di kamar tersembunyi.

   “AKU TAKKAN BIARKAN KAU BERJAYA !!!”
   “AKU AKAN HANCURKAN KAU !!!”
   “HAHAHAHAHAHHAHAHHAHAHAH !!!”

   Api dendam si antagonis kian berubah hitam!

   “HAHAHAHHAHAH !!!! KAU JANGAN INGAT CERITA NI DAH HABIS! HAHAHAHAHHA!!!”

   Mengilai dan terus menggila. Hati si antagonis tidak pernah tenang, apatah lagi kerana misinya mahu menghancurkan organisasi BADAR bertemu kegagalan.

   “KITA JUMPA DI LAIN CERITA ! HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHHHHH !!!!”


~TAMAT~

BADAR ZENITH DALAM KENANGAN <3

0 comments:

Post a Comment