Monday 26 November 2012 | By: Zenith

EPISOD 6 : Hang...?!

EPISOD 6 : Hang...?!

Zenith Ship.
Dining hall.

   Grand Dinner. Satu majlis makan malam yang penuh berprestij, tambahan pula malam ini malam terakhir pelayaran mereka. Jika tiada aral melintang, mereka akan selamat berlabuh di Paris keesokan paginya.
   "Hah... It brings back some kind of memory." Eqhwan menggosok-gosok tangannya. Di hadapan mata mereka terhidang pelbagai jenis makanan, Western, ala-ala kampung, nasi Arab, dan bermacam-macam lagi. Halalan Toyyiban - Halal lagi baik.
   Faiz tersenyum melihat gelagat Eqhwan. Tak berubah. Dia kini duduk satu meja dengan Eqhwan, Redzuan, Sufian, Usmar, dan Aminudin. Malam ini peluang terakhir bagi mereka untuk mendapatkan bukti-bukti kukuh memerangkap si pembunuh. Mata Faiz seperti mencari seseorang. Eqhwan yang duduk di sebelahnya dicuit.
   "Mana Izzah?" bisik Faiz.
   Kini mata Eqhwan turut menerawang mencari kelibat Izzah. Apa yang dapat dilihatnya hanyalah sahabat-sahabat Zenith yang berpakaian korporat, penuh elegan, anggun, segak, dan yang penting, menepati syarak. Namun Izzah, M.I.A. atau dalam bahasa jawa, Missing in action.
   "Wait aku call Mina." Gadget touch skinnya ditekan, nombor Mina didail. Dari jauh Faiz melihat Mina sedang merapatkan tangan kirinya berdekatan dengan telinga.
   "Eqhwan to Mina, Eqhwan to Mina, are you in?" kata Eqhwan dalam nada perlahan. Pada waktu itu persembahan muzik sedang dipersembahkan oleh Shawn's siblings, maka dining hall pada waktu itu agak gamat, perhatian Redzuan, Sufian, dan Amin juga tertumpu pada persembahan mantap mereka.
   "I'm in." balas Mina spontan.
   "I need to know II's position, II's position. Are you clear?" kata Eqhwan lagi. II, singkatan bagi Izzah Ibrahim.
   Mina melihat sekeliling, kemudian dia melihat ke arah Eqhwan dan Faiz sambil menggeleng. "Negative!" jawab Mina menerusi touch skin miliknya.
   "Find her, we need back up." Faiz menarik tangan Eqhwan lalu memberi arahan dalam nada counter strike.
   "Roger that!" Mina mengangguk. Eqhwan menyahaktifkan touch skinnya. Di mana Izzah?


   "There you have it ladies and gentlemen. Shawn's siblings!" ucapan Nick diikuti tepukan gemuruh para hadirin. "And now, for our grand finale event, I would like to invite the captain of this huge Zenith ship to give his speech. I present to you, Admiral Aminudin Che Omar!" sekali lagi dining hall dipenuhi dengan bunyi tepukan gemuruh.
   Amin bangun dari meja makan dan bergerak ke atas pentas. Mikrofon dicapainya. Diadjust sedikit, kemudian dia mula berucap. Satu cahaya merah terang yang kecil terpancar dari mikrofon itu. Infrared.
   "Assalamualaikum and a very good day everyone. Alhamdulillah, pelayaran kita menuju ke Paris untuk tujuan reunion berjalan lancar. I'm very glad to stand here today..." Amin berucap dalam beberapa minit, dalam ucapannya diselitkan juga kejayaan formula kimia yang baru tercipta. Formula itu membolehkan manusia bernafas dalam air untuk jangka masa yang lama. Sangat bermanfaat bagi navy.
   "And as the closing, I would like to present the 4D video on this awesome formula!" kata Amin lagi. Dining hall digelapkan, kemudian muncul sebuah skrin 4D besar. Dalam video itu, diceritakan bagaimana formula kimia itu dicipta. sambil video itu dimainkan, Amin memberi briefing serba sedikit mengenai formula hebat itu. Para hadirin yang melihat berasa kagum. Sungguh!

   "Excuse me, I need to go to the gent," Eqhwan meminta diri. Silap besar dia meminum terlalu banyak jus oren pada malam itu. Dalam dewan yang gelap dia berjalan. Selangkap demi selangkah....

   DUP!

Eqhwan terlanggar seseorang.
   "Hey, watch where you going!" kata Eqhwan dalam slank WWE.
   "I'm sorry sir, I'm just a waiter here." kata waiter itu, meminta ampun.
   Eqhwan tidak dapat melihat wajah waiter itu, dining hall pada malam itu sangat gelap. Yang dapat dilihat hanyalah video yang sedang dipaparkan pada skrin 4D. Eqhwan berlalu pergi.

                                      * * *

"This formula is very expensive. The cost..." Amin teruskan ucapannya. Faiz khusyuk mendengar, dia amat meminati perkara-perkara yang berhubungkait dengan kimia.
   "The cost is about... Uhuk.... Uhuk... about... HUKK!!!" suara Amin tersekat-sekat. Faiz perasankan sesuatu yang buruk sedang berlaku. Amin tidak lagi bersuara. Apakah...?
   "Switch on the light! Switch on the light!" 'Usmar yang berada di samping Faiz mengeluarkan arahan. Cemas. Syazwi yang mengawal P.A. system menghidupkan lampu.
   Dining hall kembali terang. Semua mata tertumpu ke arah pentas...
   "AHHHHH!!!!!"
Gamat Dining hall dengan teriakan kaum hawa. Amin, terbujur kaku di atas pentas! Faiz berlari mendapatkan Aminudin.
   "Paiq!" jerit Usmar, jarinya menunjuk ke arah skrin, tertera angka 60 minit dalam warna merah. Angka itu semakin berkurangan.
   "Apa ni?" Faiz musykil, keadaan berserabut. Suasana dining hall bertukar cemas. Ibarat Titanic karam!
   Tiba-tiba, satu dentuman kuat berbunyi dari arah luar kapal.

   BOOMMMM!!!!!

   "Bom?! Tak guna!" Faiz berkata geram, dia terus berlari ke arah pentas mendapatkan Amin. Usmar pula mencapai mikrofon lalu memberi arahan,
   "Everybody remain calm. Selamatkan diri, semua pergi ke floor kapal yang paling atas! Now!" Tegas Usmar. "Mina, handle everyone." tambahnya lagi.
   Faiz melihat keadaan Amin, kaku. Pada masa itu juga Eqhwan tiba. "What the...?!" Eqhwan terperanjat. Kalau Aminudin pembunuh yang dicari, mengapa dia....? Wajah Eqhwan berkerut.
   Yang mengelilingi jasad Amin pada waktu itu adalah Usmar, Afzan, Eqhwan, Faiz, dan Zakri. Sufian dan Redzuan membantu Mina membawa para penumpang ke tempat selamat.
   "Hello Awi! Apa dah jadi dengan PA sistem?" Afzan menghubungi Syazwi, matanya kelihatan geram.
   "We need to be quick! We have to save the ship, and Amin's life as well. Panggil medik! panggil medik!" teriak Faiz penuh cemas. Sejurus itu, Dr. Iskandar dan Dr. Zulfadhli hadir mahu memberi rawatan.
   "Tunggu!" Eqhwan melarang. Semua mata tertumpu ke arahnya. "Amin dah tak de..." Eqhwan meletakkan jarinya berdekatan hidung Amin, pernafasannya terhenti. "Kalau orang lain campur tangan, bukti pembunuhan boleh terjejas." kata Eqhwan, yakin dan meyakinkan. Iskandar dan Zul mengangguk faham.
   "Eqhwan, we have no time. Hang dengaq bunyi bom tadi kan? I believe there are more! Zakri, how is the ship's condition?" Faiz bertanya kepada Zakri. Touch Skin Zakri ditekannya.
   "Kapal ni ada 7 compartments. Compartment 1 dah corrupt due to the bom explosion. Air laut dah penuhkan compartment 1. Tinggal 6 compartments je lagi. Or else... We will sink like... Titanic!"  balas Zakri. Nyata, dia musykil bagaimana sistem perkapalannya yang utuh terganggu.

   "Zakri, kalau hang jadi pengebom, kat mana sasaran utama hang?" soal Faiz lagi. Dia terfikirkan sesuatu. Zakri diam sebentar, kemudian berkata, "Bilik kawalan enjin. Kalau enjin scania musnah, kapal ni... Doom!" jawab Zakri penuh dramatik.
   "Bilik kawalan enjin? Izzah..." tiba-tiba Afzan bersuara.
   "Kenapa ngan Izzah, Afzan?!" tanya Faiz cemas.
   "Izzah bagitahu dia nak ke sana tadi!" balas Afzan. Eqhwan dan Faiz berdiri, berpandangan sesama mereka. Lantas, mereka berlari meninggalkan Amin bersama yang lain. Usmar merasakan bahawa Eqhwan dan Faiz terfikirkan sesuatu.
   "Yang lain, tolong bawa jasad Amin pergi atas. Save our life!" arahan daripada seorang ketua batch. Is, Zul, Zakri dan Afzan akur.
   Usmar memandang Eqhwan dan Faiz yang berlari kencang, "Hati-hati, detectives!" monolog Usmar berbisik.

                                   * * * * *

   Eqhwan dan Faiz berlari pantas. Seperti Sasuke dan Naruto. Tinggal lebih kurang 40 minit ! Nyawa Zenith dalam bahaya.
   "Bilik enjin tingkat berapa?" soal Faiz dalam keadaan bergegas.
   "Bawah sekali! Di basement!" Eqhwan sudah menghafal struktur kapal melalui blueprint milik Zakri yang dilihatnya tempoh hari. Mereka terus memecut.
    "Nyawa Izzah dalam bahaya, pembunuh tu mungkin ada kat bilik enjin juga!" Faiz kelihatan risau. Mereka berlari dan berlari, sampai pada satu tempat, langkahan mereka terhenti. Di hadapan mereka terdapat dua laluan.
   "Kiri ka kanan?" soal Faiz.
   "I'm not sure. Tak pe, aku ke kiri, hang ke kanan. Apa-apa berlaku, roger aku!" balas Eqhwan. Di situ mereka berpisah. Mereka perlu tangkas bertindak, atau nyawa sahabat-sahabat mereka... Terkorban!

                                   * * * * *

BILIK ENJIN

   Izzah membuka pintu bilik enjin perlahan-lahan. Gelap. Dengan penuh berhati-hati dia melangkah masuk.
   "Mesti ada bom lagi kat bilik ni." Izzah membuat andaian. "Mana ni?" matanya cuba mengesan sesuatu.

   DUSH!

   "Ahhh!" jerit Izzah. Penglihatannya kabur. Lama-kelamaan, gelita. Kepalanya dihentak dengan objek keras dari arah belakang. Izzah, rebah mencium tanah.
   "Hahaha!! Mati kau! Detektif konon! BODOH!" pembunuh itu ketawa jahat. Tikus sudah masuk perangkap!

                                    * * * * *

   Pecutan Faiz terhenti, "Itu suara... Izzah!" dia me-reverse-kan direction-nya. Dengan pantas Faiz menuju ke arah sumber jeritan tadi...

BILIK ENJIN.
 
    "Sampai pun!" Faiz berkata perlahan. Jantungnya berdegup kencang. Cemas. Perlahan-lahan pintu bilik enjin dibuka.

   "ASTAGHFIRULLAH AL-'AZIM!" mata Faiz tertumpu pada satu jasad yang terbaring lemah dalam bilik gelap itu.
   "Izzah!" langkahan Faiz menuju pantas ke arah Izzah.
   "Tadi Amin, sekarang Izzah Ibrahim. Tak guna!" monolog Faiz.
 
   PAPPP!!!

   Satu bunyi kuat datang dari arah belakang Faiz, Pintu besi bilik Enjin ditutup.

   KELEKAK!

   Dan dikunci.

   Bilik itu menjadi betul-betul gelap. Faiz hanya dapat mendengar suara ketawa jahat menguasai gegendang telinganya dalam bilik enjin. Pembunuh itu menekan suis lampu. Jantung Faiz berdegup dengan sangat kencang! Bilik yang tadinya gelap bertukar terang. Wajah si pembunuh durjana jelas di hadapannya.
   Jahat. Sungguh jahat air muka si pembunuh, disertakan dengan hilaian tawa yang kejam. Satu pakej untuk si pembunuh.
   Mata Faiz tidak berkelip. Sukar untuk dia menerima kenyataan. Luluh hatinya.
   Dalam nada tidak percaya, Faiz berkata.....

   "Hang...?!"

3 comments:

Anonymous said...

1)"Excuse me, I need to go to the gent," Eqhwan meminta diri.
*"Excuse me, I need to go to the gents," Eqhwan meminta diri.

Zenith said...

thx.. Oh my english :)

Anonymous said...

no biggie :D

Post a Comment