Sunday 11 November 2012 | By: Zenith

EPISOD 1 : 3 DETEKTIF

EPISOD 1 : 3 DETEKTIF

10 Januari 2024. Kuala Lumpur.

ZZOOOMMMMM!!!!!
SSRREEEETTTTT!!!!!
 Sebuah motosikal hitam keunguan besar 1000cc meluncur pantas di lebuh raya. Satu demi satu kereta dipintasnya, apabila mahu membelok, aksi drift tajam dilakukan. Mengalahkan ghost rider! Bahaya dan dahsyat sungguh penunggangan motornya.
   Apabila tiba di destinasi yang dituju, pantas sahaja dia memarkir motor tersebut , precise and accurate!

Helmet hitam yang melindungi kepalanya dibuka lalu rambutnya dibiar ditiup angin. Umpama hero Hindustan. Sejurus itu dia melihat cermin sisi motosikal, rambutnya dipacakkan ke hadapan dengan hanya menggunakan tangan, tiada sikat. Cermin matanya dibetulkan sedikit, lalu dia mengukir segaris senyuman sambil janggutnya yang nipis diluruskan,
   "Hensem. :) " Dia perasan sendiri!
Lelaki itu kemudiannya mendongak ke atas, membaca satu board elektronik besar tersiar pada sebuah bangunan mewah, dilengkapi dengan teknologi yang sungguh tinggi.

   ' Zenith Headquarter's '

Lelaki tadi melompat turun dari motosikalnya yang sudah dikunci, lalu berlari pantas memasuki bangunan 100 tingkat itu, dan tingkat teratas adalah destinasi yang ditujunya. Setibanya di tingkat ke 100, lelaki itu terus ke bilik pejabat milik sahabatnya, tanpa mempedulikan sesiapa di kiri mahupun kanannya. Dia berjalan pantas. Sangat pantas. Sunnah Rasulullah! Berjalan pantas dapat menyihatkan jantung, kajian telah membuktikan jelas.

   Selangkah lagi di hadapan pintu yang ditujunya, tiba-tiba dia terlanggar seseorang. Inertianya terhenti, momentumnya berubah sifar.

"Adoi, subhanallah! " lelaki tadi jatuh terduduk. Sementara orang yang dilanggarnya tadi teranjak sedikit ke belakang. Mata lelaki yang terduduk tersebut melirik dari bawah ke atas sehingga matanya bertemu dengan mata lelaki yang dilanggarnya tadi.
  "Mamat Korea mane plak la sesat ni?" dia berkata perlahan.
"Eh!!! Paiq?!!! " lelaki tadi terperanjat.
Lelaki yang digelar paiq itu menghulurkan tangan berserta seukir senyuman, lalu ditarik pula tangan lelaki yang terduduk tersebut bagi membantunya berdiri.
   "Lama tak jumpa hang Eqhwan! " lalu mereka berpeluk erat, hati bertemu hati, aura ukhwah fillah terpancar kuat. Riak wajah Paiq menunjukkan kemusykilan. "Rasanya last kita jumpa time hang kahwin, 10 tahun lepas kan" kata Faiz. "hang sihat?" tambahnya lagi.
  "Alhamdulillah..." kemudian Eqhwan pula menanyakan khabar sahabatnya itu.
Dalam Islam, sungguh rugi dua insan yang bersahabat tetapi tidak menanyakan khabar tentang sahabat dan keluarga sahabatnya itu.
   "It looks like someone has made gym as his second home." kata Eqhwan sambil menepuk bahu sahabatnya yang semakin tough. Nama dalam IC sahabatnya itu ialah Muhammad Faiz, tetapi digelar Paiq dalam loghat Kedah, atau nama manja.
   "Hahaha... Saja exercise siket, Nanti aku cerita lain. Hang mai sini buat pa? Hang pun dpat call dari....." belum sempat Faiz menghabiskan katanya, Eqhwan telah mencelah.
" 'Usmar? Ya. Dia habaq ada hal penting. Jom masuk. " Eqhwan menarik tangan sahabatnya memasuki sebuah bilik besar yang terpapar pada pintunya;
     'Dato' Usmar's Room'
TOK! TOK! TOK!
Pintu bilik Dato' Usmar diketuk dengan penuh irama.
   "Assalamualaikum ya 'Usmar!" kata Faiz dan Eqhwan hampir serentak. Pintunya terbuka automatik.

Satu kerusi besar berputar, lalu menampakkan wajah insan yang duduk di atasnya. Dia, 'Usmar Aiman, tuan empunya Headquarters. "Waalaikumussalamwarrahmatullah" segak sungguh 'Usmar Aiman, berkemeja kemas, berblazer hitam pekat. Persis Donald Trumph. Mereka bersalaman dan bertukar khabar, Faiz dan Eqhwan dipelawa duduk.
   Faiz kemudiannya bersuara,
"Ada apa 'Usmar, panggil kami berdua ke HQ?" tanya Faiz, walaupun sebenarnya dia tahu tujuan mengapa mereka berdua dipanggil.
   "Anas....." jawab 'usmar ringkas. Jelas kedengaran nada seriusnya. Suasana senyap seketika.
  "Awat dengan Anas? Bukan dia dah selamat kembali ke rahmatullah ka? " Eqhwan memecahkan kesunyian dengan sebuah kemusykilan.

   "Aku pasti, kematian Anas bukan satu kebetulan, tapi....."
Suasana semakin serius, menanti Usmar menghabiskan sisa katanya. Pen hitam ditangan 'usmar dipusing-pusingkan laju sambil direnung matanya yang tajam.

"DIBUNUH!!!!"
Pen tadi dilayangkan ke atas, kemudian disambut kembali dengan sangat kemas oleh Usmar tanpa mendongak walau seinci pun.
   Eqhwan dan Faiz membeliakkan mata, mereka berpandangan sesama sendiri. Unbelievable.

'Usmar membiarkan dua sahabat itu dalam lautan kemusykilan, satu butang yang terlekat pada mejanya ditekan, lalu 'Usmar mengeluarkan arahan.

"Datin Afrina, come in please. Bring along all the files related to Anas Asyraf's death. Thank you."

   Eqhwan mengutarakan kemusykilan yang lain pula, "Aik, Af kerja ngan hang? Bukan dia further Biologi ka?"
 "Ya tapi dia pilih untuk berkhidmat dengan Zenith. Sayang sangat katanya" Jawab Usmar. Eqhwan dan Faiz mengangguk faham.
TOK! TOK! TOKKKK!!!!
   Pintu bilik Usmar diketuk, satu salam diberi, lalu Datin Afrina masuk membawa file-file berkenaan seperti yang diminta.
"Here it is Usmar" kata Afrina ringkas, lalu dia duduk dengan sopan di sebuah lagi kerusi berhampiran dengan meja tempat mereka berkumpul bagi membantu melancarkan pertemuan dan perbincangan mereka tentang kematian sahabat Zenith.
  "Thank you. Well, let us proceed to our main agenda. Bismillah..." Sudah menjadi satu kewajiban warga Zenith berbasmallah sebelum memulakan sesuatu majlis.
"Kita semua tahu yang Anas meninggal sewaktu menjadi imam solat hajat beberapa hari lepas sempena SPM yang ke-15..." Usmar memulakan perbincangan. "Tapi bukan dia seorang sahaja wakil Zenith yang hadir ke KUPSIS pada malam kejadian."

   "Siapa lagi pi?" tanya Faiz selepas lama membisu.
"Zenith sudah menghantar Imam Muda Dr Anas Asyraf, Dato' Redzuan, Datin Sri Ar Afzan Izzani, Datuk Sufian dan Admiral Aminudin bagi menjayakan lagi majlis itu" Usmar meneruskan perbincangan.

Mendengar nama-nama itu, Eqhwan terus mengangguk-angguk sambil mengurut dagunya, manakala Faiz memejamkan mata, kepalanya ditundukkan sedikit. Itu gaya mereka bila berfikir. Masing-masing diimbau nostalgia dengan nama-nama yang disebutkan Usmar.
   "So, mengapa dengan mereka berempat?" Eqhwan mengutarakan sebuah persoalan. Dia memang banyak tanya.
   Datin Afrina yang dari tadi khusyuk mendengar, bangun dari kerusi yang diduduknya lalu menyelak beberapa file sambil berkata,
    "Antara mereka berempat, tiga daripadanya adalah suspek dalam kes pembunuhan Anas Asyraf." Afrina membentangkan tiga buah file di hadapan Faiz dan Eqhwan. Sekali lagi, mereka ditikam dengan pisau ketidakpercayaan.
Faiz dan Eqhwan meneliti tajam file-file yang lengkap dengan informasi yang mungkin dapat membantu dalam penyiasatan. 'Usmar berdiam diri sambil memerhatikan kelakuan dua orang sahabatnya itu.

'Admiral Aminudin, ketua tentera laut negara, menawarkan jawatan ketua bahagian medik tentera laut kepada Anas Asyraf. Namun, tawaran itu ditolak kerana Dr Anas mahu berkhidmat kepada orang awam. Ramai tentera laut yang jatuh sakit pada masa itu kerana kekurangan tenaga doktor pakar lagi berpengalaman yang berkhidmat dengan Navy, lantas, ramai juga nyawa yang terkorban pada masa itu.'

'Dato' Redzuan Ahmad, Ketua Menteri Kewangan negara, pernah berbalah dengan Anas Asyraf dalam isu memberikan rawatan percuma kepada rakyat Malaysia. Semenjak peristiwa itu, konflik mula berlaku antara Kementerian Kewangan yang berada di bawah kuasa Redzuan, dan Kementerian Kesihatan yang berada di bawah naungan Anas Asyraf'.

'Datin Sri Afzan Izzani, arkitek yang bertanggungjawab mendirikan hospital Zenith milik Anas Asyraf. Namun, malangnya Anas Asyraf gagal melangsaikan hutang berjumlah RM100K kepada syarikat Afzan kerana mengalami krisis kewangan. Lantaran itu, firma Afzan mengalami kerugian teruk.'

   Fail-fail yang selesai diselak ditutup perlahan.
Eqhwan menghembus nafas panjang setelah selesai meneliti segala informasi di hadapannya, Faiz pula berkerut seribu.
"Aku ada satu soalan, bagaimana dengan Sufian?" tanya Faiz dengan penuh serius.
"Jangan risau, Sufian clean. Dia datang ke majlis tu sat ja. And until now, Pian tak ada rekod buruk berhubung kait dengan Anas." Usmar menjelaskan.
 Faiz mengangguk-angguk mendengar kata-kata Usmar.

  Selesai dengan penjelasannya, Usmar Aiman membuka laci meja berhampirannya lalu mengeluarkan tiga tiket, kemudian berkata....
   "Hampa tau kan, minggu depan Zenith akan mengadakan reunion. Kita akan berlayar ke Paris selama tiga hari dua malam. Pada waktu itu, aku nak hampa siasat Wan, Amin , and Afzan. Kes Anas ni akan ditutup selepas pelayaran kita tamat. So, we have to be quick." jelas Usmar. Eqhwan mengambil tiket-tiket itu.
   "Jadi, aku nak hampa tiga detektif gunakan peluang ni untuk siasat kes kematian Anas." Usmar meletakkan harapannya. Tinggi.

Faiz bersuara musykil, "kami BERTIGA?"
"Hang nak pinjam cermin mata aku ka Usmar? Kan aku ngan Faiz ja detektif kat sini..." Eqhwan pula bersuara.
Afrina dan Usmar tersenyum simpul dan simple. Kemudian Usmar berkata.
"Ya, kamu bertiga. Tiga detektif."
  Faiz dan Eqhwan terus hanyut dalam arus kemusykilan yang deras. Tiba-tiba pintu pejabat milik Usmar diketuk, lalu satu salam menyapa.

   "Assalamualaikum"
Suara yang biasa didengari mereka dahulu.
"Waalaikumussalamwarrahmatullah" jawab Usmar, Afrina, Eqhwan dan Faiz hampir serentak.
Eqhwan dan Faiz menoleh ke belakang, mata mereka tidak percaya melihat siapa yang hadir.

   "IZZAH?!"

2 comments:

512 said...

Haha Paiq dlm cita ni x puas ati ngan aq pa

Kekedahan said...

pian marah dh hahaha...

Post a Comment