Tuesday 20 November 2012 | By: Zenith

EPISOD 3 : REUNION

EPISOD 3 : REUNION

17 JANUARY 2024
ZENITH SHIP

    "WAH!!! Besarnya!!!" Eqhwan mendepakan tangannya sambil menjerit kagum. Ya, di hadapannya kini adalah sebuag kapal gigantic saiznya. Dan apa yang membuatkan dia bertambah kagum adalah perkataan ZENITH yang terpampang gah pada bahagian tepi kapal itu. Bangga!

   "Woi woi, hang jangan lupa pulak misi kita kat sini. Nak siasat kes pembunuhan Anas. Jangan syok sangat." Nasihat Faiz, sifat kebapaannya amat jelas pada saat-saat begini.
   Eqhwan memuncungkan bibir, mukanya toya, lalu berkata "Baik Ayah..." kemudian dia ketawa riang.
    Bahunya ditumbuk perlahan oleh Faiz.
   "Woi apa ni, main kasaq!!!" Eqhwan pula menumbuk bahu Faiz yang berada di tepinta.
   "Ooo... Tak mau mengalah ek, ambek ni!" Satu tumbukan mesra dilancarkan Faiz. Eqhwan dengan tangkasnya menunduk ke bawah. Elak. Tumbukan Faiz melayang menuju seseorang di belakang Eqhwan....

   DUP!

Buku lima Faiz digenggam kemas oleh tangan kiri seorang lelaki yang berblazer hitam pekat, berkaca mata gelap bersinar, tangan kanannya pula memegang telefon bimbit. Lelaki itu sedang sibuk berbicara dengan seseorang dalam perbualan telefonnya.
   "I don't care! By hook or by crook, you must finish the proposal by the end of this week. And I don't want anybody to disturb me. I'm on my vacation!" lelaki itu berbicara tegas, tangan Faiz dilepaskan. Lelaki tadi seakan-akan tidak terkesan langsung dengan tumbukan Faiz. Dia kemudiannya bergegas terus pergi menaiki Zenith Ship tanpa menghiraukan Eqhwan dan Faiz di tepinya, nampak sangat busy.

   "Hang ok dak?" tanya Eqhwan caring.
Faiz mengangguk, tangan kanannya digosok perlahan, kemudian dia berkata "Itu kan...."
    "Redzuan Ahmad" Sambung Eqhwan.
   "Kuatnye mamat tu. Macam Batista baq hang!" katanya lagi.
   "Eleh, tadi aku tumbuk main-main ja. Kalau tak dah melayang dah dia." Faiz, pantang mengalah.
    "Tak pe la, dia hang punya. Dah, jom naik, aku tak sabaq nak berlayar neh." Eqhwan menolak Faiz bergerak ke hadapan, tiket mereka ditunjukkan kepada petugas kapal.
   Sejurus di atas kapal, mata Faiz terbeliak kagum.
   "Wah!!! Besaqnya!!!" kata Faiz separuh tercengang. Dalam kapal itu penuh dengan kemewahan dan teknologi tinggi. Hiasannya ala-ala English. Sekali pandang seperti berada dalan istana. Dua tiga kali pandang pun masih sama!
    "Woi woi, tadi beria sangat dok nasihat aku." perli Eqhwan.
    "Jom, aku dah check in bilik." Eqhwan menunjukkan kunci bilik mereka kepada Faiz.
   "Bilik 1A-2? Wow, what a nice number. tapi, awat kena sebilik ngan hang??" rungut Faiz.
   "Taknak sudah, hang boleh tidoq kat luar." Eqhwan meninggalkan Faiz terpinga-pinga seorang diri. "Yelah2!" Faiz mengalah.
   1A-2, nombor dorm mereka suatu ketika dahulu.
 Pelayaran tiga hari dua malam bermula!!!

                                   *****

  Jam di tangan Eqhwan menunjukkan waktu 2050. Tali leher Eqhwan diletakkan di lehernya. Tangan kiri Eqhwan sibuk mengikat tali leher itu. Pada tangan kanannya pula terdapat tentatif program Reunion Zenith.
  "Malam ni mula-mula ada Solat Hajat, pastu Bacaan Yassin. And lastly High-tea and Ucaptama oleh designers kapal Zenith ni." kata Eqhwan.
   "Siapakah?" tanya Faiz, dia sibuk bersembunyi di sebalik pintu almari menyalin pakaian.
   "Datin Sri Ar Afzan Izzani, dan Dato' Zakri Zainur." Nama-nama orang kuat kapal ini disebut Eqhwan.
  "Ohoo... Malam besok ada apa?" Faiz ingin tahu.
Eqhwan terus meneliti tentatif program. "Malam besok malam last, so ada Grand Dinner. And closing daripada kapten kapal ni."
   "Grand Dinner? I like... And, sapa dia kapten kapal ni?" Musykil Faiz.
   "Sahabat kesayangan kita, Admiral Aminudin Che Omar. Hah! Siap pun!" Eqhwan pergi melihat imagenya di hadapan cermin. Tali lehernya tadi diikat kemas hanya menggunakan sebelah tangan kiri.
  Tali leher biru berjalur Zenith, dipadankan pula dengan kemeja plain purple pekat, warna kegemarannya.
  "TADAA!!!" giliran Faiz menonjolkan diri. Eqhwan melihat image Faiz daripada cermin. Mulutnya tercengang sedikit. Kagum.
   "Hensemnya paiq, kaler merah... Mengancam!" Pujian Eqhwan melangit.
   "Hehehe.. Seksikan?" Tanya Faiz lagi. Kembang.
  Faiz menyisir rambutnya dengan kemas di hadapan cermin.
  "Ambek kat hang la Paiq, tak kiralah sehensem mana pun hang, aku tetap lebih hensem daripada hang.FULL STOP." balas Eqhwan bersahaja.
  "Kurang ajar!" gurau Faiz dalam nada sinetron.
  "Hang ni Eqhwan, dah takdak kaler lain ka nak pakai, purple purple purple.." perli Faiz pula. Wangian jenama Hugo Boss disemburnya kepada Eqhwan dan dirinya.
  "Faiz... Cuba hang perhatikan warna purple. Satu warna yang sangat unik. Gabungan harmoni merah dan biru. Merah melambangkan ciri-ciri khalifah, keberanian serta perjuangan. Biru pula melambangkan kedamaiaan, ketenangan, dan perpaduan yang aku takrifkan sebagai ukhwah. Maka, apabila dua warna ini bergabung, jadilah... purple!" Eqhwan bermadah puitis. Blazernya dicapai.
  "Mana pi semangat Lamda hang? Mana hang letak semangat hijau?" Faiz cuba menduga, semangat Ketua Rumah Lamda masih membara dalam jiwanya.
  Eqhwan menepuk-nepuk dadanya perlahan, kemudian tangannya beralih, dada Faiz pula ditepuk perlahan.
  "Hijau itu dalam hati aku dan hati kamu! " Eqhwan mengukir senyuman nakal. Sungguhpun bergurau, tetapi Hijau Lamda itu benar-benar tersemat kemas dalam hati mereka.
  "Hahaha.. Buat jiwang bolehhh..." Mereka berdua ketawa ceria. Kenangan diimbas walaupun sudah bertahun meninggalkan KUPSIS. Tempat itu benar-benar memanusiakan mereka.

Teng teng teng tenggg!!!

  Speaker kapal berbunyi, ada pengumuman bakal ke udara.

"A very good day everyone, please gather at the dining hall at 2115 because the event is about to start. I repeat... Thank you"

Teng teng teng tongggg ...

"Tu suara... Nicholas kan?" tanya Faiz sebaik sahaja pengumuman berhenti.
  "Ha ah, tu Nick. Dia in charge bawah Amin kalau tak silap aku. Eh, jom ar, tinggal sepuluh minit lagi ni. Tak sabaq aku nak jumpa sahabat-sahabat lain!" Eqhwan menyarungkan kasut kulit hitam berkilat dan bersinarnya.
   "Jom!" balas Faiz bersemangat...

                                    *****

   "Amin.. Amin.. Ya Rabbal 'Alamin..." warga Zenith mengaminkan doa dalam satu suara.
   Mereka baru selesai menunaikan solat fardhu Isya' serta solat sunat hajat secara berjemaah yang diimami oleh Dr. Syahrul Asyraf, sahabat Zenith yang merupakan seorang Doktor Perubatan keluaran Universiti Islam Antarabangsa. Kecil orangnya, tapi cukup dihormati. Mereka memohon kepada Ilahi agar ukhwah yang mereka bina terjalin sampai ke Jannatul Firdaus. Kemudian semua warga Zenith yang beragama Islam berkumpul di dining hall, mengadakan bacaan Surah Yassin dan tahlil beramai-ramai sebagai satu sedekah buat sahabat mereka yang telah pergi selamanya, Anas Asyraf.
   Usai itu, majlis diteruskan dengan high-tea. Faiz duduk di meja berasingan dengan Eqhwan. Gusar misi mereka dihidu. Terdapat lima kerusi mengelilingi satu meja.
   Eqhwan duduk bersama-sama Zakri, Safwan dan Uzair. Satu kerusi di sebelah Eqhwan terbiar kosong. Tidak lama kemudian, hadir seorang lelaki gagah, kekacakannya digandakan dengan uniform navy putih bersih. Wajahnya tampak segak, dihiasi janggut yang tersisir kemas. Tangannya bersalaman erat dengan Eqhwan. Itu dia, Admiral Aminudin.
  Faiz melihat sahaja adegan Amin dari jauh. Dia pula duduk semeja dengan Redzuan, Amirul Asyraf, Sufian dan Zulfadhli Abdullah.
  Eqhwan tidak berbual langsung dengan Amin, pandangannya jauh terlihat akan Izzah, Afzan, Nadiah, Izzah Hamid dan Sharifah yang duduk semeja. Hatinya terdetik,
   "KISS. Kumpulan Isteri Solehah Selalu." Eqhwan berkata perlahan, namun cukup kuat untuk didengari oleh Zakri yang berhampirannya.
   "Ko cakap ape?" Zakri bertanya.
   "Tiada ulangan suara." senyum Eqhwan. Buat-buat.

Faiz, dari jauh memerhatikan gelagat Eqhwan, seolah-olah sahabatnya itu kurang selesa berada di meja tersebut. Sudu di tangan Eqhwan dimain-mainkan, reaksi normal Eqhwan sewaktu nervous.
   Satu Figura naik ke pentas, khalayak cukup kenal dengan figura tersebut. Pengacara utama program kanak-kanak Malaysia; Oh My English Going Awesome! atau dalam singkatannya; OMEGA!
   Itulah dia, Nicholas Joel Thompson.
  "Ladies and gentlemen members of the hall. Welcome to Zenith Ship. Before we start with our high-tea, I would like to present to you guys, the trailer of Zenith Ship." ucap Nick.
  Lampu dipadamkan. Para hadirin bertepuk tangan, pada sebuah skrin berhampiran pentas terpapar satu video 4 dimensi yang sunggul realistik, mengisahkan proses pembikinan kapal Zenith yang mewah. Durasi video itu lebih kurang 5 minit.
   Zakri yang berada di tepi Eqhwan berbisik di telinganya, "ko tau tak kapal ni pakai enjin ape?" Zakri kelihatan ghairah.
   "Umm... Scania." Jawab Eqhwan bersahaja.
   "Alaaa! Camne ko tau? Baru nak buat surprise." Zakri kelihatan hampa. Fikirannya dibaca mudah.
   "Now I would like to invite the Naval Architect for this Awesome Zenith Ship ; Datin Sri Ar Afzan Izzani!!!" jemput Nicholas.
   Afzan dengan penuh keyakinan naik ke pentas. Langkahnya diatur kemas satu persatu, dan pantas. Lengkap berblazer, mirip seorang Perdana Menteri. Mikrofon di hadapannya diuji dengan bunyi yang dihasilkan oleh lidahnya. Tidak pernah berubah style menguji mikrofonnya itu sejak dari sekolah. Cukup familiar. Cahaya pentas tertumpu ke arahnya.

   "Assalamualaikum sahabat Zenith sekalian, selamat datang ke Zenith Ship hasil design saya. Untuk pengetahuan semua, kapal ini dibina dengan 7 tingkat di atas permukaan air, dan 7 tingkat di bawah permukaan air. Dilengkapi dengan teknologi high-class di bawah kelolaan Tuan Niyaz, Haji Muaz, Datuk Wajdi, dan Ir Syazwi. " ucap Afzan. Muaz, Fauzan, Niyaz dan Awi yang sedang sibuk di bilik kawalan teknologi melambai-lambai kepada sahabat-sahabat mereka. Bilik kawalan berada di tingkat atas dining hall.
   " Dari segi pembinaan kapal, kami telah menggabungkan teknologi Jepun dengan kerjasama dari Dato' Nik dan Datin Sahkirah." kata Afzan lagi, memberi penghormatan kepada dua orang sahabatnya. Itulah Zenith, tidak pernah bergerak seorang diri. Apabila berjaya, mereka meraikan kejayaan bersama. Cogan kata KUPSIS tersemat dalam sanubari, sudah sebati dalam diri. Bukankah kejayaan bersama itu lebih manis?

   "Dan sebelum saya menyerahkan mikrofon ini kepada Dato' Zakri; Engine Operator untuk Zenith Ship, saya ucapkan kepada semua sahabat Zenith yang tercinta, ALL ABOARD!!!" Ucap Afzan bersemangat, persis tokoh politik.
   Hadirin di situ bertepuk tangan. Aura kagum terpancar pada wajah mereka. Afzan yang baru selesai berucap keluar mengikut belakang pentas. Izzah ingin menggunakan peluang itu untuk menyiasat Afzan.
  "I'm sorry, I need to go to the ladies." kata Izzah, meminta diri daripada Nadiah, Sharifah, dan Izzah Hamid.

Dato' Zakri yang merupakan CEO Scania Enterprise naik ke pentas dan memberi ucapan ringkas mengenai sistem operasi enjin Zenith Ship. Para hadirin memberikannya tepukan gemuruh.
   Sementara Zakri memberi ucapan, Faiz mengambil peluang ini untuk mencari maklumat daripada Redzuan yang duduk di tepinya.

  "Wan, hang tak perasan aku ka petang tadi?" Faiz memulakan dialog.
  "Ah, bila?" Redzuan seakan-akan terlupa.
  "Hmm... tak dak pa ah. hang ni aku tengok busy ja slalu..." Faiz cuba memancing dan Redzuan mangsanya.
   "Biasalah Paiq, Menteri Kewangan. Aku kena prihatin dengan setiap sen yang keluar masuk dalam akaun Kerajaan. Setiap sen tu akan disoal di akhirat kelak." jelas Redzuan.
   Pancingan Faiz tidak mengena. Dia perlu menggunakan umpan yang lebih kuat. Anas.
   "Aku ada dengaq cerita, hang ada konflik dengan Kementerian Kesihatan..." Pancing dan pancing. Air muka Redzuan berubah, air liurnya ditelan. Matanya perlahan-lahan merenung mata Faiz. Tajam. Umpan Faiz mengena!
   "Anas..." kata Redzuan perlahan. Kemudian dia ketawa kecil.
   "Sejak sekolah dulu lagi, suka ikut kepala sendiri..." Faiz khusyuk mendengar.
   "Aku dah nasihat dia, kita tak boleh bagi rawatan percuma kepada rakyat. Bukannya aku ni mata duitan ka apa, tapi perubatan merupakan antara aset kewangan negara. Ubat-ubat pun mahal." jelas redzuan terperinci.
   "Dia degil, dia laksanakan juga dasar rawatan percuma tu. Tengoklah apa dah jadi, Hospital Zenith yang dia pegang alami kerugian." Bicara Redzuan terhenti. Nostalgia lama datang bertandang. Sufian yang berada di tepinya menggosok-gosok belakang badan Redzuan. Akrab.
   "Wan, let bygone be bygone." Kata Sufian. Pancingan faiz hampir terlepas, jorannya digenggam erat.
   "Aku ada dengaq lagi yang dasar rawatan percuma tu merugikan kerajaan. Betul ka?" Faiz mengangkat kening, musykil.
   Redzuan menggeleng, "Tu awal-awal dulu... Tapi lepas beberapa bulan,semuanya stabil." jelas Redzuan lagi.
Faiz mengangguk, dalam kotak fikirannya ada satu soalan cepumas. "Wan, hang ada kan pada malam kejadian Anas..." Faiz membiarkan bicaranya terhenti. Air muka Redzuan bertukar merah.
   "Are you trying to investigate me or what?" mata Faiz ditikam mata Redzuan. Sufian memegang bahu Redzuan agar sahabatnya itu kembali tenang. Kemudian Sufian memberi isyarat kepada Faiz supaya berhenti.
  Faiz pula tidak akan mengalah.
"Sabaq Wan sabaq, sabar itu separuh daripada iman. Aku just nak tau apa yang hang tau. Kematian Anas kes serius." Jelas Faiz pula.
   Redzuan menstabilkan pernafasannya. Dirinya ditenangkan kembali. Kemudian dia berkata, "I have no idea regarding the case, I'm sorry, but I can't help you." lantas Redzuan bangun keluar daripada dining hall mengambil udara  segar. Mangsa Faiz terlepas. Namun info yang diperlukannya sudah mencukupi.
 
   Faiz dan Sufian berpandangan. "Do you have any comments Dato' Sufian?"
   Sufian meneguk air teh panas di hadapannya, selesai minum dia berkata, "Wan sedih tu.. Hang pun tau yang dia dengan Anas rapat sejak dulu lagi... And I'm very sorry too, I have no info about Anas' death. I thought it was an accident." jelas Sufian.
   "Takkan hang tak dengaq atau ternampak apa-apa yang suspicious kot?"
Faiz dahagakan malumat.
   "I was there on that night, for a very short period of time. Aku tak boleh datang ke majlis tu sebenarnya, I have to go to Japan on that night. Business matter. Tapi kebetulan PA aku beli tiket flight dekat Alor Setar, so I use that opportunity to visit KUPSIS. When I arrived there, they were conducting Layar Keinsafan program, in the musolla. Malam tu gelap sangat, I can't see anything dalam surau tu. Aku cuma dengar suara Anas bagi tazkirah dalam gelap, tapi aku tak nampak pun dia. It was too dark." cerita Sufian.
   "Gelap, and you can't see anything?!" Faiz tersentak mendengar kata-kata Sufian.
   "Oh yea, I've heard that Anas said 'aduh' during his tazkirah. I was not sure whether that 'Aduh' was in his script or he accidentally said it." Tambah Sufian lagi.
  Tiba-tiba Faiz terfikirkan sesuatu. "Tak mungkin, tak mungkin... Astaghfirullah al-'Azim..."Faiz menggosok-gosok dadanya.
   "Are you okay Faiz?" tanya Sufian.
   "I'm okay..." air teh dihadapannya diteguk perlahan. Dari mejanya dia dapat melihat Eqhwan keluar dari dining hall. Faiz ingin mendapatkan sahabatnya itu.
   "I'm sorry, I need to go to the gent. Excuse me." Faiz pun beredar keluar mendapatkan Eqhwan.

                                   *****

   Afzan Izzani keluar dari toilet, wajahnya basah. Dari lokasi bilik air itu, dia dapat melihat Izzah sedang duduk di sebuah kerusi di hadapan swimming pool wanita. Afzan mendekati sahabatnya.
   "Termenung jauh ja cik Izzah, teringat kat buah hati ka??" gurau Afzan.
   "Eh taklah... Lain la macam Datin Afzan, dah berumah tangga." balas Izzah pula. Benar, Izzah belum mendirikan rumah tangga. Pengajiannya di Jerman menyebabkan dia terpaksa berkorban. Afzan pula sudah pun beranak dua. Suaminya pula.......
   "Anak-anak Afzan sihat?" Izzah mengatur strategi menyiasat Afzan. Waktu itu, Afzan sudah pun duduk ditepinya.
   "Alhamdulillah, sihat. Comel macam papa and mama diorang." Afzan kelihatan bahagia dengan familinya.
   "Sejuk perut ibukan Afzan, kalau dapat anak macam sahabat kita, Anas." Izzah memandang wajah Afzan.
   Reaksi wajah yang sebentar tadi tenang bertukar gundah.
   "Kenapa pula?" Afzan kelihatan tidak senang.
   "Ye la... dah la jadi doktor, imam muda plak tu..." Izzah cuba menarik Afzan ke dalam perangkap penyiasatannya.
   Afzan berdiam diri, memikirkan sesuatu. Sambil mengangguk kosong. Menungannya terlempar jauh. Kata-kata Izzah benar-benar membuatnya berfikir dalam.
  "Ha Afzan, Izzah lupa nak wish congrat kat Afzan sebab berjaya design Zenith Hospital, I've heard that it was the most expensive hospital in Malaysia. Congrats!" kata Izzah lagi.
   "Izzah pun ada dengaq berita tu? Ya, memang hospital tu mahal, menelan kos berbillion ringgit. Tapi..." kata-kata Afzan tersekat di kerongkong.
   "Tapi apa?" tanya Izzah.
   "Anas... Dia tak mampu nak bayar hutang hospital tu kat syarikat Afzan." Afzan menarik nafas panjang, lalu dihembusnya.
   "Berapa kerugian yang syarikat Afzan tanggung?" Izzah terus menyoalsiasat.
   Afzan terus memegang tangan Izzah dengan lembut kemudian berkata, "Izzah, Anas dah tak ada... Afzan pun dah halalkan segala hutang dia. Lagi pun, projek Afzan yang lain dapat cover balik kerugian yang ditanggung. Even kapal ni pun, Afzan yang design. And its already gave me a lot of profits. Yang buruk janganlah kita ungkit. To err is human. Lagipun kita tetap Zenith." kata Afzan dengan segaris senyuman di bibirnya. Izzah mengangguk faham. Kata-kata Afzan ada benarnya.

   Dari lokasi Izzah dan Afzan berada, mereka dapat mendengar bunyi tepukan gemuruh dari dalam dewan.
   "Jom masuk Izzah, Zakri dah habis berucap tu." ajak Afzan. Izzah menurut sahaja. Mereka beredar bersama. Baru sahaja Afzan membuka pintu masuk, kelihatan Zakri mahu keluar dari dining hall.
   "Excuse me ladies." kata Zakri dengan gaya penuh kemachoan. Dia kelihatan bergegas. Afzan terus menuju ke tempat duduk mereka.
   "Zakri, nak pi mana? High-tea kan belum habis lagi..." tanya Izzah kepada Zakri.
   "Aku nak balik bilik sat, Eqhwan nak tengok blueprint kapal ni." kata Zakri. Blueprint adalah cetakan lengkap bermaklumat tentang pembinaan sesuatu. Dalam kes ini, Zenith Ship.
   "Blue Print?" Izzah Musykil. Namun dia membiarkan sahaja, mungkin Eqhwan sudah terjumpa sebarang clue.
 
                                  *****

   Eqhwan merenung laut malam yang luas, disinari cahaya bulan indah. Hatinya menjadi sangat tenang melihat keindahan alam milik Ilahi. Nafasnya ditarik panjang, dan dihembus tenang.
 
  Perlahan-lahan Faiz mendekatinya, "Hang okey Eqhwan?" Faiz cuba mendalami emosi sahabatnya itu.
  "Sangat okey..." Eqhwan kemudiannya menunjukkan jari telunjuknya ke arah bulan yang sedang mengambang.
   "Faiz, cuba hang tengok bulan tu. Cantikkan?" Eqhwan bermain kata, Faiz hanya melayan.
 "Cantik la jugak..." kata Faiz bersahaja.
 "Ni semua terima kasih kat sahabat bulan tu" Eqhwan terus bermadah.
  "Sahabat bulan?" Faiz musykil.
  "Ehem, sahabat bulan, yakni Encik Matahari." Eqhwan kelihatan ceria.
Faiz menggeleng, wajahnya terukir segaris senyuman manis melayan kerenah sahabatnya itu.
  'Sewel agaknya mamat ni' Faiz bermonolog sendiri. Faiz tersedar akan sesuatu, dia mahu berkongsi info yang baru dia perolehi daripada Redzuan dengan Eqhwan, dia juga mahu mengetahui info yang telah Eqhwan peroleh.
   "Eqhwan, hang dapat apa-apa info daripada Amin?" faiz bertanya penuh kemusykilan. Eqhwan hanya menggeleng, senyumannya pudar.
   "Tak. Tak de chance. It was too public." jelas Eqhwan.
Faiz baru hendak meneruskan perbualan, tiba-tiba satu salam menyapa mereka.

   "Assalamualaikum, Faiz, Eqhwan. Sihat?" Eqhwan dan Faiz berpaling ke arah suara itu.
   "Waalaikumussalamwarrahmatullah. Alhamdulillah, sihat." jawab Faiz. Eqhwan hanya membisu, wajahnya bertukar muram.
 Kemudian Eqhwan berkata,
   "Panjang umur hang, Aminudin Che Omar."

2 comments:

Anonymous said...

1) "Wan, let bygone be bygone."
*"Wan, let bygones be bygones."

2)"I'm sorry, I need to go to the gent. Excuse me."
*"I'm sorry, I need to go to the gents. Excuse me."

Zenith said...

another oh my english.. tQ :)

Post a Comment