Monday 12 November 2012 | By: Zenith

EPISOD 2 : NOSTALGIA

Episod 2 : Nostalgia

   "Izzah?!" Eqhwan dan Faiz bersuara simultaneously. Wanita yang bergelar Izzah itu lengkap bertudung hitam labuh serta berjubah merah. Satu senyuman terukir pada wajahnya.
   Afrina dan Izzah berpeluk erat. Pelukan rindu. Kemudian Izzah dipelawa duduk di sebuah kerusi yang terletak di sebelah Faiz.
   "Sihat?" Faiz bertanya khabar. Keningnya diangkat sedikit.
   "Alhamdulillah. Hampa?" Izzah pula bertanya khabar.
"Alhamdulillah.." jawab Faiz mudah, Eqhwan pula tersenyum sambil menunjukkan simbol thumbs up.

    Izzah, sudah 10 tahun bermastautin di German, mencapai degree, atas dasar kecemerlangan keputusannya, dia terus mengambil PhD dan selang beberapa tahun, dia sudah menjadi profesor dalam bidang Engineering.
   "Welcome home Izzah, and sorry that we have to get your help regarding Anas Asyraf's case. This is such a serious matter, that is why I called you, Faiz and Eqhwan to solve this mystery . We must find the murderer!" speaking Usmar dalam slank UK.
    "Sape yang pi overseas ni, Izzah ke Usmar?" Eqhwan berbisik pelahan kepada Faiz. Sahabatnya ketawa kecil. Comel.
 
   Ya, mungkin detektif bukan kerjaya sebenar mereka bertiga. Namun, Faiz telah menyelesaikan beberapa kes berkaitan kecurian petroleum negara, dia juga berjaya membongkar rahsia negara luar yang cuba menyeludup hasil galian Malaysia. Faiz sangat hebat dalam menganalisis penjenayah.
    Eqhwan pula, dengan mudah dia berjaya mendedahkan identiti pembunuh misteri yang sudah lama dicari polis dengan hanya mendengar beberapa teori dan bukti sahaja. Selain itu, Eqhwan juga pernah menggagalkan usaha pengusaha dadah yang cuba menghancurkan pemuda-pemuda negara, dan banyak lagi. Kemahiran memanipulasi adalah keistimewaannya.
   Izzah, setelah dia berjaya membantu pemerintahan German mencari duri dalam daging kerajaan negara itu, namanya terus terkenal di seluruh German. Semenjak hari itu, dia bekerjasama dengan agensi penyiasatan German dan menyelesaikan beberapa kes pembunuhan. Dia mendapat gelaran Izzah Kudo di German kerana kemahiran detektifnya yang tinggi.

 "Ehem ehem... Izzah, kat depan hang ada file tentang kes ni, hang boleh baca untuk dapat lebih info" jelas Usmar.
   ""Aku ingat kes kematian Anas ni satu kebetulan. Tak sangka, ia satu kes pembunuhan pula." Kata Izzah dalam nada sayu.
   "That is what I thought at the first place too, because last few days, I called Sufian regarding the case. And he told me that Anas meninggal time sujud dengan berjubah putih.Time solat hajat tu, dia baru lepas handle program layar keinsafan. Apa-apa pon, pembunuh tu mesti ditangkap!" Eqhwan berwajah geram, tangannya mengepal penumbuk. Marah. Sangat marah.
   "Layar keinsafan?" Faiz bertanya musykil.
   "Ya, Layar Keinsafan, lampu semua ditutup, kemudian ada orang yang bagi tazkirah supaya yang mendengar akan tesentuh dan insaf." Eqhwan menjelaskan serba sedikit. "Siapalah sanggup bunuh orang sebaik Anas? Aku takkan maafkan pembunuh ni!" sambung Eqhwan lagi, masih dikuasai amarah.
   "Chill Eqhwan, bawa mengucap, istighfar banyak-banyak. what make me sad is the suspects, I can't believe that Amin, Wan, and Afzan may be the murderer in this case. Astaghfirullah." itu Faiz, tenang dan menenangkan. Umpama hujan.
   Eqhwan menjadi tenang mendengar nasihat Faiz, dia memegang bahu sahabatnya itu sambil berkata, "Don't worry Paiq, we will solve this case together. STRIVING TOGETHER TOWARDS EXCELLENT!" Eqhwan mmberi semangat sambil tersenyum. Faiz kembali ceria, Izzah turut termotivasi mendengar cogan kata sekolah mereka yang tercinta, KUPSIS.
   "Yeah, that's the spirit! Now, I have already arrange the task for all of you. Faiz, hang siasat Redzuan, Izzah, hang siasat Afzan. And lastly, Eqhwan, hang siasat Amin." Usmar memberi arahan.
   Ketiga-tiga sahabat itu mengangguk faham.

"Ir. Faiz, Prof. Izzah, Dr. Eqhwan. Best of luck!" Kata usmar memberi semangat.
"Opp, opp... Cuit jap. 'Doktor' Eqhwan? I thought that you didn't further your study in medic, aren't you Eqhwan?" tanya Afrina yang sudah sekian lama membisu.
   "PhD, Chemistry...." jawab Eqhwan, ringkas dan padat.
"Oh, okay, I see.... Oh yea, I forget to inform you all. Tahu kan yang Mina sekarang ni Ketua Polis Wanita Negara? She will help you guys time cruise next week." jelas Afrina.
    "Oh yea, I have heard the news. Dia apply segala ilmu Fizik dalam bidang poliskan. Very proud of her." Sambung Faiz. Impressive. Eqhwan terus mengurut dagu, Izzah pula khusyuk meneliti fail di hadapannya.
  Usmar kembali bersuara, "Well I guess, tu saja kot. Hampa ada apa-apa lagi ka?"
Faiz, Eqhwan dan Izzah menggeleng kepala.
"Kalau macam tu, kita tutup majlis dengan tasbih kafarah dan Suratul 'Asr." Usmar menutup majlis. Semua dalam bilik itu menadah tangan berdoa kepada Ilahi. Rahmat dan redha tuhan, itu yang sangat mereka dahagakan.
   "Bersurai." kata Usmar lagi, lalu dia bersalam dengan Faiz dan Eqhwan. Afrina pula bersalam erat dengan Izzah. Ukhwah mereka tetap hangat walaupun sudah bertahun terpisah.
    Macam tu la Zenith!

                                                                     * * * * *

Di luar pejabat, Faiz mempelawa Eqhwan dan Izzah untuk makan bersama. Izzah menolak sopan pelawaan itu dengan berkata, "Maaf, aku baru balik and tak sempat lagi nak jenguk family. Minta diri dulu ya. Maybe next time. Jumpa time cruise nanti, Assalamualaikum." Izzah berlalu pergi. Faiz dan Eqhwan menjawab salam dan tidak mahu memaksa. Mereka faham bahawa Izzah, serta puteri Zenith yang lain, malah seluruh muslimah sepatutnya, wajib menjaga pergaulan. Bergaul bila perlu, namun masih berbataskan syariat. Sebagai lelaki budiman, Eqhwan dan Faiz menghormati keputusan Izzah.
   "Jom, aku belanja!" Faiz memaut lengannya pada leher Eqhwan. Mesra.
"Wah wah! restoran berapa bintang neh hang nak bawak aku pi makan?" Eqhwan bercanda riang.
    "Untuk sahabat macam hang, bukan setakat bintang, bima sakti, black hole ka hang cakap ja. Aku belanja!" Faiz pula bergurau. Kedua-dua sahabat itu ketawa gembira, terkenang waktu zaman sekolah dahulu. Nakal dan ceria.
  "Hang mai sini naik apa?" tanya Faiz sebaik sahaja mereka keluar dari HQ Zenith.
   "Tadaaa!!!!! Superbike Ninja Version 81, motosikal terhabat era 2024!!!!" Eqhwan menunjukkan motosikal canggihnya kepada Faiz. Sahabatnya itu tidak berkelip walau sekali. Kagum.
    "Tudiaa, nak tumpang boleh?" Faiz menyatakan hasrat hatinya.
   "Aik, hang mai sini naik pa? Takkan jalan kaki kot." Eqhwan musykil.
   "Naik kereta la, but don't worry, kereta aku ada auto-pilot. Dia boleh jejak aku tak kira kat ceruk mana pun aku nyorok. Cam kereta Batman habaq kat hang!" Faiz menceritakan kehebatan automobilnya dengan penuh bersemangat.
    Eqhwan ketawa kecil, sukar untuk dia percaya, namun dia yakin sahabatnya berkata benar. "Suka hati hang la, tapi aku ada satu helmet ja."
 Faiz menghalakan jari telunjuknya pada bahagian kepalanya, "Kepala aku ada cop SIRIM okay, don't worry. Hang ja pun, bukan bahaya sangat."
    Mendengar kata-kata yang terungkap oleh Faiz, satu senyuman sinis terbit pada wajah Eqhwan. "Orait Paiq, aku bawak slow-slow ja,"
Eqhwan menge-start motosikalnya, Faiz pula membonceng di belakang.
"Bismillah..." lafaz Faiz perlahan. "Hang bawak elok-elok sikit na, aku belom benikah la....."

   VVVVRRRRRROOOOMMMMMMMMM!!!!!!!!!!

Belum sempat Faiz menghabiskan sisa katanya, Eqhwan sudah terus memecut dengan kadar asselerasi 1000km sesaat.
    "MAKKKK!!!!" jerit Faiz.

                                                                   * * * * *

Tak sampai 5 minit, mereka sudah tiba di sebuah restoran yang terletak di tengah kota Kuala Lumpur.
     "Hang ada lesen dak, Eqhwan?" tanya Faiz, matanya berpinar, wajahnya biru.
    "Biaq aku pikiaq sat... Hmm,, takdak pon! Hahaha...." jawab Eqhwan mesra sementara menunggu makanan yang baru mereka pesan tiba.
"Hang apa cerita la ni, Eqhwan? Senyap sahaja mutakhir ini." Faiz dengan ayat skemanya.
  "Aku? baru-baru ni ada la buat research siket. Tapi...." kata Eqhwan, tergantung.
  "Tapi....?" Faiz tidak sabar menunggu.
Eqhwan menghembus nafas kuat, seraya berkata, "Gagal."
Faiz mengangguk-angguk, kemudian bertanya lagi, "boleh aku tau, research apa?"
   "Malaslah aku nak habaq kat hang, benda tak jadi pon, Buat stress ja kalau cerita." balas Eqhwan, moody.
   "Tak pa la kalau macam tu. Tapi hang jangan give up, banyak lagi benda lain boleh hang kaji. Bumi Allah ni luas." Faiz melontarkan motivasi serta senyuman. Siapa sanggup melihat sahabatnya bersedih?
  Eqhwan hanya tersenyum tawar.
 Eqhwan trlihat sesuatu yang menarik pada jari manis sahabatnya, Faiz.
    "Bila Faiz? Tak habaq pun kat aku?" Cincin perak yang tersarung kemas pada jari Faiz ditenung lama.
  "Oh yang ni, sorry, bukan tak mau habaq. Ni baru tunang. Tak baik heboh-heboh, takut tak jadi. Malu ja." Kata Faiz. Benar, begitulah yang diajar dalam Islam, rahsiakan pertunangan dan hebahkan pernikahan.
  "Aku kenal ka dengan perempuan bertuah tu?" Eqhwan menduga.
  "Kenal, kenal sangat. Jangan risaula, nanti time aku kahwin aku jemput hang. Nanti hang tau." jelas Faiz malu-malu. Eqhwan mengangguk, dia tidak mahu memaksa.
   "Hang Eqhwan, bila nak cari pengganti? " Faiz bertanya.
Eqhwan tersentak dengan persoalan itu. Segala nostalgia indah bersama arwah isteri dan anaknya berlegar di fikiran. Suasana bertukar sedih dan suram.
    Isterinya yang tercinta telah kembali ke rahmatullah selepaskan melahirkan anak sulung mereka. Syahid, itu anugerah Allah buat isterinya. Manakala anaknya pula meninggal akibat masalah pernafasan ketika berusia lima tahun. satu demi satu insan yang dicintainya pergi meninggalkan dirinya sendiri.
   Eqhwan merenung meja dengan mata yang berkaca. Satu titisan jernih mengalir di pipi. Amat perit kehilangan orang yang kita sayang. Itulah yang dirasai oleh Eqhwan.

Faiz yang tersedar akan perubahan Eqhwan terus bangun dari kerusinya yang berhadapan dengan Eqhwan. Lalu dia duduk bersebelahan dengan sahabatnya itu. Bahu sahabatnya dipegang, seakan mengalirkan chakura pembakar semangat dan sokongan.
    "Eqhwan, maafkan aku. Aku tak berniat nak buat hang bersedih." kata Faiz perlahan, dia cuba untuk empati.
 Eqhwan mengesat pipinya dengan lengan, kemudian dengan sayu dia berkata,
   "Amirul Faiz...."
Faiz tersentak mendengar seperti namanya disebut, wajahnya memaparkan reaksi musykil. Namun dia tidak berbicara, gusar sahabatnya bertambah duka. Waktu itu Eqhwan tersenyum, namun matanya berair, mungkin dia terkenang akan nostalgia lalu.
   "Amirul Faiz, anak tunggal aku. Baik budaknya. Tapi kadang-kadang nakal, semua benda dia nak cuba. Musykil tu, musykil ni.." Eqhwan menceritakan perihal anaknya yang sudah arwah. Penuh emosi. Penuh hiba.
  Faiz menepuk-nepuk bahu Eqhwan, "Be strong Eqhwan, Allah kan ada." Faiz masih dibelengu rasa bersalah kerana mengingatkan Eqhwan tentang peristiwa menghiris kalbu dalam hidup sahabat yang dikasihinya itu.
   Mendengar kata-kata Faiz, Eqhwan seakan terubat hatinya. Benar, dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang.
    "Paiq, thanks" kata Eqhwan dengan senyuman. Hatinya menjadi lega.
   "Macam tu la sahabat." Balas Faiz, dia menggagahkan diri untuk senyum. Dia amat masak dengan sahabatnya itu. Seorang sahabat yang amat sukar marah dan selalu berperawakan ceria, oleh sebab itu, apabila sahabatnya bermuram, dia rasa amat risau sekali. Begitulah ukhwah yang terbina atas dasar iman dan islam, dicubit paha kanan, paha kiri terasa sakitnya juga. Semoga ukhwah ini berkekalan sampai ke syurga.

    Eqhwan dan Faiz terus berbual sambil menjamu selera. Dari satu kisah, beralih ke kisah yang lain. Namun, mereka tidak sedar bahawa setiap gerak-geri dan perbualan mereka diperhatikan dengan penuh teliti oleh seseorang, sejak dari awal lagi.

2 comments:

Anonymous said...

1) >>>""Aku ingat kes kematian Anas ni satu kebetulan. Tak sangka, ia satu kes pembunuhan pula."<<< 2 tanda " di permulaan ayat.

2)"That is what I thought at the first place too
*"That was what I thought in the first place too

3)STRIVING TOGETHER TOWARDS EXCELLENT!
*STRIVING TOGETHER TOWARDS EXCELLENCE!

4)"Opp, opp... Cuit jap. 'Doktor' Eqhwan? I thought that you didn't further your study in medic, aren't you Eqhwan?"
*"Opp, opp... Cuit jap. 'Doktor' Eqhwan? I thought you didn't further your studies in medic, right Eqhwan?"

Zenith said...

thx again :)

Post a Comment